آلمان:جاسوسي اينترنتي آمريكايي ها يادآور اقدامات خصمانه دوران جنگ سرد است
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 
برلين - به دنبال افشاي ابعاد جديدي از جاسوسي اينترنتي گسترده و بي سابقه آمريكايي ها از آلمان و ديگر كشورهاي اتحاديه اروپايي، وزير دادگستري آلمان اين اقدام را با دشمني هاي خصمانه دوران جنگ سرد مقايسه كرد.
 

زابينه لويت هويزر اشنارنبرگر،وزير دادگستري آلمان در واكنش به افشاي جاسوسي اينترنتي گسترده آمريكايي ها از اين كشور و ديگر اعضاي اتحاديه اروپايي،گفت:اگر اين گزارش هاي رسانه اي صحت داشته باشد،اين وضعيت يادآور اقداماتي است كه دشمنان در دوران جنگ سرد عليه يكديگر انجام دادند.
اين مقام دولت آلمان همچنين خاطرنشان كرد:براي ما غير قابل باور است كه دوستان آمريكايي اروپايي ها را به عنوان دشمن خود مي بينند.
وزير دادگستري آلمان پيشتر نيز در آستانه سفر رئيس جمهوري آمريكا به برلين از باراك اوباما خواسته بود در اين باره روشنگري كرده و پنهان‌كاري در اين زمينه را كنار نهد.
هفته نامه آلماني اشپيگل روز يكشنبه در ادامه سلسله گزارش هاي خود از وسعت دامنه جاسوسي هاي اينترنتي آمريكا از آلمان و اتحاديه اروپايي،نوشت:جمع آوري اطلاعات از سوي آمريكايي ها به ظاهر حتي صدر اعظم آلمان را نيز دربرگرفته است.
به ادعاي اين نشريه آلماني،آژانس امنيت ملي آمريكا(NSA) در زمينه جمع آوري اطلاعات و كنترل پيام هاي تلفني و اينترنتي در هيچ كشور اتحاديه اروپايي به اندازه آلمان فعال نبوده است.
در رابطه با اين مساله گفته شده كه شهر فرانكفورت از نقش مهمي براي اجراي اين عمليات جمع آوري اطلاعات برخوردار بوده است و اين شهر از اين نظر اهميت دارد كه نقطه ارتباطي اينترنتي آلمان با ديگر مناطق جهان است.
براساس گزارش اشپيگل،ماهانه نيم ميليارد تماس هاي تلفني و اينترنتي در آلمان تحت كنترل و شنود سرويس هاي اطلاعاتي آمريكايي ها بوده است و به عنوان نمونه در تاريخ 7 ژانويه سال 2013، تنها در يك روز 60ميليون تماس تلفني در اين كشور شنود شده است.
به نوشته اين نشريه در همين مقطع زماني، آمريكايي ها در كشور فرانسه نزديك به 2 ميليون تماس تفني و اينترنتي را كنترل كرده اند.
برپايه اسناد محرمانه NSA كه توسط ادوارد اسنودن افشا شده است،آلمان شريك درجه سوم آمريكا شناخته مي شود و به همين خاطر در رديف كشورهاي مورد هدف براي عمليات جاسوسي قرار داشته است.
برپايه اين مدارك،شركاي درجه دو امريكا، يعني كانادا، استراليا، بريتانيا و نيوزيلند از اين حملات مستثني بوده اند.
اسناد آژانس امنيت ملي آمريكا (NSA) كه مجله اشپيگل آلمان به آنها دسترسي داشته نشان مي‌دهند كه اين آژانس بخش اعظمي از ارتباطات مخابراتي و اينترنتي در آلمان را به صورت برنامه ريزي شده اي سالهاست كنترل و ذخيره مي‌كند.
به نوشته اشپيگل،اطلاعات مربوط به هر ارتباط و اين‌‌كه كدام خط با كدام خط ارتباط برقرار كرده در مقر اصلي آژانس امنيت ملي آمريكا در نزديكي واشنگتن ذخيره مي‌شوند.
پيش از اين مشخص شده بود كه آلمان در فهرست اهداف مهم جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريكا قرار دارد اما اين نخستين بار است كه عدد و آماري از گستردگي اين عمليات منتشر مي‌شود. روزنامه گاردين چاپ لندن پيشتر اطلاعاتي را منتشر كرده بود كه بر اساس آن ارتباطات مخابراتي و اينترنتي آلمان به همان اندازه كنترل مي‌شوند كه ارتباطات در چين، عراق يا عربستان سعودي.

 

جزئیات جدیدی از برنامه جاسوسی آمریکا فاش شد
جاسوسی آمریکا از ۱۰۰ هزار کاربر اینترنتی با برنامه «پریسم»

در جزئیات جدیدی از برنامه جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا، آمده است: بیش از یکصد هزار نفر از کاربران اینترنتی زیر ذره‌بین برنامه جاسوسی «پریسم» بوده‌اند.

 طبق یک گزارش دیگر به نقل از صدای روسیه، جزئیات جدیدی از برنامه جاسوسی الکترونیکی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) منتشر شده است که نشان می‌دهد بیش از یکصد هزار نفر از کاربران اینترنتی زیر ذره‌بین برنامه جاسوسی «پریسم» بودند.

حدود یکماه پیش «ادوارد اسنودن» مأمور سابق سیا و پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا به «هنگ کنگ» سفر کرد و در آنجا در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» از برنامه جاسوسی پریسم پرده برداشت که به اف بی آی و سازمان امنیت ملی آمریکا اجازه می‌دهد تماس‌های تلفنی و اطلاعات تماس اینترنتی کاربران را به صورت محرمانه مورد تفتیش قرار دهند.

این برنامه، دسترسی این دو نهاد امنیتی آمریکا را به گسترده عظیمی از اطلاعات 9 شرکت خدمات اینترنتی چون «مایکروسافت»، «یاهو»، «گوگل»، «فیس‌بوک»، «یوتیوب»، «اسکایپ»، «ای او ال»، «اپل» و «پال تاک»، تضمین می‌کرد.

اطلاعات جدیدی که در خصوص این برنامه جاسوسی منتشر شده، نشان می‌دهد که 117 هزار و 675 از کاربران دنیای وب در 5 آوریل 2013 (16 فروردین ماه) تحت جاسوسی برنامه پریسم بوده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست درباره این اطلاعات اعلام کرد که هنوز مشخص نیست که چه تعداد از افراد از جمله مردم آمریکا، به صورت تصادفی هدف این برنامه بودند تا اطلاعات آنها جمع‌آوری شود.

در بخش‌هایی از جزئیات جدیدی که درباره این برنامه فاش شده، آمده است که یک تحلیلگر سازمان امنیت ملی آمریکا درباره فردی که باید با این برنامه هدف گرفته می‌شد، درخواست می‌داد، این درخواست به یک مقام بالاتری می‌رفت تا درباره فرد مذکور تصمیم‌گیری می‌کرد تا میزان جاسوسی در هر مورد جداگانه مشخص شود.

بر اساس این گزارش، بعد از آنکه اطلاعات درخواستی جمع‌آوری شد، با استفاده از سامانه‌های ویژه مورد پردازش و آزمایش قرار می‌گرفت.

واشنگتن پست گزارش کرد که این اطلاعات از پیام‌های صوتی، متنی، ویدئویی و دیگر اطلاعات دیجیتالی جمع‌آوری می‌شد.

روزنامه گاردین با اشاره به اظهارات اسنودن گزارش کرد که دستکم هفت کشور اروپایی به طور دائم داده‌های ارتباطات دیجیتال را با سازمان امنیت ملی آمریکا به اشتراک می‌گذارند.

بر اساس این گزارش، انگلیس، دانمارک، هلند، فرانسه، آلمان، اسپانیا، و ایتالیا توافقنامه‌های محرمانه‌ای را برای به اشتراک‌گذاری داده‌های اطلاعات محرمانه با سازمان امنیت ملی آمریکا از جمله ارتباطات تلفنی و اینترنتی داشتند.

«وین مدسن» یکی از کارکنان سابق سازمان امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که تمامی هفت کشور اروپایی و آمریکا به اطلاعات ترانس آتلانتیک دسترسی داشتند که به آنها اجازه می‌داد اطلاعاتی تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها و اینترنتی کاربران را جمع‌آوری کنند.








June 30th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی